Pētījums: Vai recepšu zāļu reklāmas aizliegums sabiedrībai būtu jāatceļ?


Kursa darba ietvaros 2017.gada aprīlī tika veikts pētījums "Latvijas iedzīvotāju attieksme pret aizliegumu sabiedrībai reklamēt recepšu zāles", kurā savā viedoklī, aizpildot aptaujas anketu, dalījās 750 Latvijas iedzīvotāju, no kuriem 196 nodarbināti farmācijas un medicīnas nozarēs un profesionālās iesaistes dēļ tika skatīti atsevišķi, analizējot iegūtos datus, lai saglabātu pētījuma rezultātu objektivitāti tieši par sabiedrības viedokli šajā jautājumā. 

Izvirzītā hipotēze: Latvijas iedzīvotāji uzskata, ka recepšu zāļu reklāmas aizliegums sabiedrībai nav jāatceļ, jo tai nav pietiekamu zināšanu, lai saprastu šādas reklāmas un tajās esošo informāciju.

Dati par respondentiem: ārpus medicīnas un farmācijas nozarēm nodarbināti 554 respondenti, no tiem 324 sievietes un 230 vīrieši, un farmācijas un medicīnas nozarēs nodarbināti 196 respondenti, no kuriem 167 sievietes un 29 vīrieši vecumā no 25 līdz 65 gadiem. 

Vien 3% aptaujāto savas dzīves laikā nav ne reizi saskārušies ar recepšu zāļu lietošanu. Lielākā daļa jeb 70% respondentu, uzskata, ka galvenā reklāmas funkcija (katram respondentam bija iespējams atzīmēt trīs, viņaprāt, atbilstošākos atbilžu variantus) ir produkta vai pakalpojuma pārdošanu veicinoša, otrajā vietā liekot atpazīstamību veicinoša (50%) un turpat uzreiz peļņas gūšana (49%) un informējoša (49%). Savas spējas analizēt recepšu zāļu reklāmas aptuveni trešdaļa aptaujāto vērtē viduēji, otra trešdaļa vāji un trešā trešdaļa labi. Tikai 11% respondentu novērtējuši savas spējas veikt izvēli starp recepšu zālēm, balstoties uz sniegto informāciju par tām, kā ļoti labas.

Uz jautājumu, vai sabiedrība būtu vairāk jāizglīto par recepšu zālēm, lielākā daļa snieguši atbildi un Drīzāk jā. Tikai 6% uzskata, ka tas nav nepieciešams.

Padziļināti skatītas un analizētas atbildes uz galvenajiem anketas jautājumiem ar mērķi apstiprināt vai noliegt pētījuma sākumā izvirzīto hipotēzi.

Kā jūs vērtējat ASV pastāvošo zāļu reklamēšanas kārtību? - noskaidrots, kā Latvijas iedzīvotāji vispārināti vērtē ideju, ka sabiedrībai tiek rādītas recepšu zāļu reklāmas. Lielākā daļa Latvijas iedzīvotāju ASV pastāvošo zāļu reklamēšanas kārtību vērtē Vairāk pozitīvi nekā negatīvi un pozitīvi. Tikai 10,3% novērtējuši to negatīvi
Kāda ir jūsu attieksme pret aizliegumu sabiedrībai reklamēt recepšu zāles? - lielākajai daļai respondetu ir Vienalga par recepšu zāļu reklāmas aizliegumu sabiedrībai un otra lielākā daļa respondentu aizliegumu atbalsta. Aptuveni piektā daļa aptaujāto aizliegumu neatblasta, tātad šī ir tā sabiedrības daļa, kura vēlētos zināt par recepšu zālēm un būtu gatava vairāk iesaistīties ārstēšanā. 

Vai recepšu zāļu reklāmas aizliegums sabiedrībai būtu jāatceļ? - lielākā daļa respondentu atbild Drīzāk nē un . Tikai 11,2% ir par to, ka šo aizliegumu vajadzētu atcelt. Respondenti noliedz vajadzību sabiedrībai reklamēt recepšu zāles.
Recepšu zāļu reklāmas aizlieguma saglabāšanai respondenti kā galvenos iemeslus ar ļoti līdzīgu procentuālo sadalījumu min Bezjēdzīgi reklamēt, jo tāpat nevar iegādāties bez ārsta izrakstītas receptes un Sabiedrībai trūkst nepieciešmao zināšanu

Kā jūs vērtējat ASV pastāvošo zāļu reklamēšanas kārtību? parāda, ka respondeti, kuri ir nodarbināti farmācijas un medicīnas nozarēs, izteiktāk vērtē šo kārtību negatīvi. Pie esošās situācijas Latvijā ārsti nespēj iedomāties un pieņemt ideju, ka pacienti varētu nākt pie viņiem ar saviem ieteikumiem un jautājumiem recepšu zāļu izvēlē. Šādā gadījumā ārstiem būtu vairāk jāvelta laika pacientam, lai izskaidrotu reklāmā pasniegto informāciju. Tie respondenti, kuri nodarbināti ārpus farmācijas un medicīnas nozarēm, vairāk snieguši vērtējumu Pozitīvi un Drīzāk poizitīvi. 


Kāda ir jūsu attieksme pret recepšu zāļu aizliegumu sabiedrībai? - parāda farmācijas un medicīnas nozarēs strādājošo atbalstu aizliegumam reklamēt sabiedrībai recepšu zāles un arī atbilžu varinatā Vienalga šiem respondentiem ir izteikti mazāk vienalga nekā pārējai sabiedrības daļai, kas skaidrojams ar to, ka tas ir viņu darbs un ikdiena.


Vai aizliegums reklamēt recepšu zāles sabiedrībai būtu jāatceļ? - lielākā daļa jeb 77,6% farmācijas un medicīnas nozarēs nodarbinātie snieguši atbildi un Drīzāk nē, kamēr tie, kuri nodarbināti citās nozarēs – 59,4%, kas ir par gandrīz 20% mazāk.


Secinājumi: 
  1. Vairākums aptaujāto respondentu ASV pastāvošo zāļu reklamēšanas kārtību vērtē pozitīvi nekā negatīvi. 
  2. Lielākā daļa repondentu atbalsta recepšu zāļu reklāmas aizliegumu sabiedrībai un uzskata, kas tas nebūtu jāatceļ. 
  3. Latvijas iedzīvotāju attieksme pret aizliegumu reklamēt sabiedrībai recepšu zāles pārsvarā ir vienaldzīga un atbalstoša. 
  4. Medicīnas un farmācijas nozarēs nodarbinātie ASV pastāvošo zāļu reklamēšanas kārtību vērtē negatīvāk nekā pārējā sabiedrības daļa, kura nodarbināta ārpus šīm nozarēm un uzskata, ka aizliegums sabiedrībai reklamēt recepšu zāles ir jāsaglabā un nav jāatceļ.
  5. Izvirzītā hipotēze Latvijas iedzīvotāji uzskata, ka recepšu zāļu reklāmas aizliegums sabiedrībai nav jāatceļ, jo tai nav pietiekamu zināšanu, lai saprastu šādas reklāmas un tajās esošo informāciju, izanalizējot pētījumā iegūtos rezultātus, ir apstiprinājusies daļēji. Vairums aptaujāto respondentu patiesi uzskata, ka recepšu zāļu reklāmas liegums nav jāatceļ, tam par iemeslu minot nepietiekamas sabiedrības zināšanas, taču gandrīz vienlīdz svarīgs iemesls ir arī tas, ka resondenti neredz jēgu reklamēt to, kā iegādei tāpat ir nepieciešama ārsta izrakstīta recepte.

Pētījuma izmantošanas gadījumā atsauce ir obligāta. Papildus informāciju par pētījuma rezultātiem iespējams saņemt, rakstot uz e-pastu: farmaceite.nellija@gmail.com 
Nellija Majore. Nodrošina Blogger.