Zāļu kompensācijas sistēma Latvijā
Strādājot aptiekā, ļoti daudz ikdienā nākas saskarties ar dažādiem jautājumiem no cilvēkiem, kas radušies tik, manuprāt, sarežģītās un neskaidrās zāļu kompensācijas sistēmas dēļ. Šajā rakstā mēģināšu iespējami vienkāršāk izskaidrot, kā tā darbojas.
Zāļu kompensācijas sistēma paredz noteiktu slimību ārstēšanai nepieciešamos medikamentus un medicīniskās ierīces saņemt ar pilnīgu vai daļēju finansējumu no valsts puses 50%, 75% vai 100% apmērā atkarībā no diagnozes un tas viss ir apkopots valsts Kompensējamo zāļu sarakstā (turpmāk tekstā KZS), ko veido pavisam trīs saraksti - A, B un C, atkarībā no tā, vai medikamentu ir vai nav iespējams aizvietot ar līdzīgu un summas, kas nepieciešama ārstēšanai gada laikā. Medikamentus un medicīniskās ierīces uz kompensējamās receptes drīkst izrakstīt tikai tie ģimenes ārsti un speciālisti, kuriem ir noslēgts līgums ar Nacionālo veselības dienestu.
A sarakstā iekļauti medikamenti, kam ir pieejami līdzīgas efektivitātes medikamenti, bet B sarakstā tie, kam līdzvērtīgas efektivitātes zāļu KZS nav. Ja viena pacienta ārstēšanai medikamentu izmaksas gadā pārsniedz 4268,62 EUR, tad tās tiek iekļautas C sarakstā. Salīdzinoši nesen, 2012.gada septembrī, ir izveidots arī M saraksts, kas paredz kompensāciju 25% apmērā nepieciešamajiem medikamentiem grūtniecēm un sievietēm pēcdzemdību periodā līdz 42 dienām un 50% apmērā bērniem līdz 24 mēnešu jeb 2 gadu vecumam.
Ja recepte paredz 100% valsts kompensāciju, tad par to aptiekā ir jāmaksā 0,71 EUR, piemēram, ja cilvēkam ir piecas šādas rceptes, tad kopā būs jāsamaksā 3,55 EUR, neskatoties uz to, ka zāles vai medicīniskās ierīces ir pilnībā valsts apmaksātas. Izņēmumi, kad šī maksa nav jāveic, ir, ja recepte izrakstīta bērniem līdz 18 gadu vecumam, ja zāļu cena nepārsniedz 4,27 EUR un cilvēkiem, kuri ir ieguvuši trūcīgas personas statusu.
Tā kā farmācijas nozarē nepārtraukti notiek pētījumi aizvien efektīvāku medikamentu radīšanai, tad KZS tiek regulāri atjaunots atbilstoši esošajai situācijai, vadoties pēc zāļu cenas un efektivitātes analīzes. Izmaiņas sarakstā tiek veiktas vismaz četras reizes gadā, tādēļ nereti cilvēki aptiekās saskaras ar situāciju, ka par vienām un tām pašām zālēm ar vienādu kompensācijas procentu, pērkot pāris mēnešus vēlāk, ir jāmaksā jau pilnīgi cita cena. Datumi, kad šīs veiktās izmaiņas stājas spēkā, ir 1.janvāris, 1.aprīlis, 1.jūlijs un 1.oktobris.
No savas pieredzes varu teikt, ka vislielākās neskaidrības rodas brīžos, kad receptē norādītais kompensācijas procents matemātiski nesakrīt ar summu, kas beigās jāmaksā. Tas ir tādēļ, ka kompensācijas procents tiek aprēķināts no references zāļu cenas, kas ir līdzvērtīga terapeitiskās efektivitātes grupas lētāko zāļu vai lētākās medicīniskās ierīces cenai. Respektīvi, ja cilvēks vēlas iegādāties medikamentu, kas ir dārgāks, tad starpība starp lētāko un viņa vēlamo ir pašam jāpiemaksā. Likums paredz, ja ārsts receptē nav norādījis lētāko medikamentu attiecīgajā grupā, tad farmaceits drīkst piedāvāt pacientam alternatīvu lētāku, bet, ja ārsts uz receptes atzīmējis, ka izrakstītās zāles nav atļauts aizvietot, tad farmaceits nav tiesīgs izsniegt cita ražotāja vai nosaukuma alternatīvu medikamentu.
KZS iekļautos medikamentus un medicīniskās ierīces var iegādāties praktiski visās Latvijas aptiekās un, neatkarīgi no aptieku tīkla, cena visur būs vienāda, jo to ir noteikusi valsts. Jāņem vērā, ka farmaceitam kompensējamā receptē izrakstītais daudzums jāizsniedz vienā reizē un šīs receptes nav iespējams izsniegt pa daļām, kā tas ir ar zilajām jeb parastajām receptēm. Gadījumā, ja jums liekas, ka aptiekā rīkojas likumam neatbilstoši, jums ir tiesības ar savu iesniegumu griezties Veselības inspkecijā. Pilnu aprakstu par kompensācijas kārtību var izlasīt Ministru kabineta noteikumos Nr. 899 "Ambulatorajai ārstēšanai paredzēto zāļu un medicīnisko ierīču iegādes izdevumu kompensācijas kārtība".